7 ژانویه 2024 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی داخلی منتشر شده است، نظارت مکرر بر قند خون توسط بیماران دیابتی که تحت درمان های غیر انسولینی هستند، کنترل قند خون را می بخشد.

خود پایشی قند خون( SMBGیا Self-monitoring of Blood sugar ) یک روش مفید در مدیریت دیابت است، اما اثربخشی و کاربرد بهینه آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که بدون انسولین درمان می‌شوند، بحث‌برانگیز بوده است. هدف محققان ارزیابی اثربخشیSMBG  در کنترل سطح گلوکز خون در بیمارانT2D که تحت درمان با انسولین نبودند و تعیین تعداد بهینه ی خود پایشی قند خون در هفته و مناسب‌ترین جمعیت برای بهره‌مندی ازSMBG ، بود.

مطالعات منتشر شده ی واجد شرایط از ژانویه 2000 تا آوریل 2022 از پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Embase،Cochrane Library  وClinicalTrials.gov  بازیابی شدند. کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده که خود پایشی قند خون را با عدم انجام آن، یا با SMBG ساختارمند(S-SMBG: تعریف‌شده به عنوان خود پایشی قند خون با زمان‌بندی و فرکانس مشخص برای اندازه‌گیری‌های قند خون) مقایسه می‌کردند، در این بررسی گنجانده شدند. متاآنالیز و زیرآنالیز برای ارزیابی اثربخشی، فراوانی بهینه و مناسب‌ترین جمعیت برای خود پایشی قند خون انجام شد. بیست و دو مطالعه شامل 6204 شرکت‌کننده شناسایی شدند، از جمله 17 مطالعه که خود پایشی قند خون را با عدم انجام SMBG مقایسه کرده بودند و 4 مطالعه که خود پایشی قند خون را با S-SMBG مقایسه کرده بودند.

خطر سوگیری با توجه به تصادفی‌سازی، پنهان‌سازی توالی تخصیص ها، کور بودن مطالعات، داده‌های ناقص از پیامدها، گزارش پیامد انتخابی و سایر سوگیری‌ها، ارزیابی شد.

نتایج:

· خود پایشی قند خون در مقایسه با عدم انجام آن،HbA1c  را بیشتر کاهش داد(میانگین تفاوت یا MD= 0.30-%، 95٪ CI:-0.42- -0.17). خود پایشی قند خون ساختارمند بهتر از SMBG بدون ساختار عمل کرد(MD=0.23-%، 95٪CI  : 0.38- تا 0.07-).

· آنالیزهای زیرگروهی نشان داد که کنترل HbA1c با خود پایشی قند خون از طریق 8 تا 11 بار اندازه گیری قند خون در هفته(MD = 0.35-% ؛ 95%CI : 0.51- تا 0.20-)در مقایسه با سایر فرکانس‌ها و با تنظیم سبک زندگی(MD= 0.37-%؛ 95%CI  : 0.50- تا 0.23-) نسبت به عدم تنظیم سبک زندگی، بهتر عمل می کند.

· تفاوت معنی داری در HbA1c بین زیر گروه های پایه برای HbA1c (کمتر یا مساوی8% و بیش از 8%، 0.63=P) و بین زیر گروه هایی که بر اساس طول مدت دیابت طبقه بندی شده بودند (کمتر یا مساوی 6 سال و بیش از 6 سال، 0.72=P) مشاهده نشد.

محققان نتیجه گیری کردند که خود پایشی قند خون یا SMBG برای کنترلHbA1c  در بیمارانT2D که تحت درمان با انسولین نیستند، موثر است، حتی اگر فاقد طراحی خاص برای نظارت دقیق باشد. نتایج بهتری با SMBG در 8-11 بار در هفته و تنظیم سبک زندگی، مشاهده شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/frequent-self-monitoring-of-blood-sugar-improves-glycemic-control-in-non-insulin-treated-diabetes-patients-122444